Statut
Fundacji OKNO NA WCHÓD
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja OKNO NA WSCHÓD, zwana w dalszej treści Statutu „Fundacją”, została ustanowiona w dniu 27 lutego 2008 r. aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem Januszem Dąbrowskim w Kancelarii Notarialnej w Białymstoku przy ul. Legionowej nr 14/16, Repetytorium A numer 2594/2008. Założyciele zwani są w dalszej treści Statutu „Fundatorami”.
- Fundacja stanowi organizację pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego i działa na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz.U. z 1991 r. nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 ze zm.).
§ 2.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Białystok.
- Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą.
- Fundacja ma prawo powoływania podległych sobie jednostek.
- Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub zbliżonym charakterze działania.
- Fundacja może uczestniczyć w spółkach i innych formach prawnych.
- Ministrem właściwym dla sprawowania nadzoru nad Fundacją jest Minister Spraw
Zagranicznych
§ 3.
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 4.
- Fundacja używa pieczęci z napisem: Fundacja OKNO NA WSCHÓD oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może ustanowić odznaki honorowe i przyznawać je, wraz z innymi wyróżnieniami i nagrodami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
- Fundacja może używać nazwy skróconej w języku polskich: Fundacja „ONW”, nazwy >w języku angielskim: WINDOW TO THE EAST i w języku rosyjskim: ОКНО НА ВОСТОК.
II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 5.
Celem Fundacji jest:
- Wspieranie kontaktów gospodarczych między Rzeczpospolita Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej.
- Wspieranie kontaktów kulturalnych między Rzeczpospolita Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej.
- Wspieranie kontaktów naukowych i naukowo-dydaktycznych między Rzeczpospolitą Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej w zakresie ekonomii, socjologii, prawa i administracji, politologii oraz innych dziedzin wiedzy naukowej.
- Upowszechnianie wiedzy na temat Unii Europejskiej w Polsce oraz na świecie.
- Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.
- Kreowanie i upowszechnianie w kraju i za granicą wizerunku województwa podlaskiego oraz tzw. obszaru pogranicza, jako obszaru atrakcyjnego turystycznie, kulturalnie, gospodarczo.
- Działalność na rzecz Polonii i Polaków poza granicami Polski, poprzez opiekę i wsparcie w sprawach edukacji, dziedzictwa, kultury, zdrowia, rynku pracy, aktywizacji obywatelskiej oraz ochrony praw.
- Działalność charytatywna na rzecz osób potrzebujących w Polsce i poza jej granicami.
- Ochrona praw kobiet, mniejszości narodowych oraz etnicznych i niepełnosprawnych, podejmowanie działań na rzecz wyrównywania ich szans, w tym w państwach byłego ZSRR.
- Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, w tym w państwach byłego ZSRR.
- Pomoc uchodźcom, osobom z ochroną uzupełniającą lub pobytem tolerowanym, imigrantom i repatriantom oraz osobom ubiegającym się o status uchodźcy lub inną formę legalizacji pobytu w Polsce.
- Działanie na rzecz godnego traktowania cudzoziemców oraz ochrony ich praw.
- Działanie na rzecz pomocy cudzoziemcom w aktywnym włączeniu się w życie społeczne w Polsce.
- Upowszechnianie i ochrona wolności, praw człowieka oraz swobody obywatelskiej, a także działania wspomagające rozwój demokracji.
- Wspieranie procesów transformacji ustrojowej, rozwoju demokracji i demokratyzacji instytucji państwowych i samorządowych za granicą.
- Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
- Pobudzenie aktywności społecznej, kulturalnej i naukowej społeczności akademickiej i młodzieży.
- Integracja środowiska akademickiego, młodzieżowego i naukowego.
- Wspieranie i promocja rozwoju zasobów ludzkich.
- Podejmowanie działań na rzecz ograniczania bezrobocia, w tym udział w edukacji i realizacji programu zmniejszania bezrobocia, promocja aktywizacji zawodowej osób bez pracy lub zagrożonych jej utratą.
- Działania na rzecz ochrony środowiska, ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
- Ochrona i promocja zdrowia.
- Popularyzacja sportu.
- Tworzenie warunków umożliwiających szeroki dostęp do infrastruktury sportowej oraz zajęć podnoszących sprawność fizyczną w społeczeństwie.
- Rozwijanie i organizacja powszechnej kultury fizycznej, sportu, rehabilitacji, turystyki i czynnego wypoczynku w społeczeństwie.
- Wdrażanie i promocja rozwiązań służących rozwojowi społeczeństwa informacyjnego m.in. systemów informacji i usług opartych na technologii on-line.
- Upowszechnianie informacji i promocja funduszy europejskich oraz koordynacja i monitoring procesu ich wdrażania.
- Świadczenie bezpłatnej pomocy prawnej osobom ubogim i potrzebującym, w tym cudzoziemcom.
- Świadczenie usług opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych.
- Prowadzenie ośrodków wsparcia, ośrodków opiekuńczych, środowiskowych domów samopomocy oraz ośrodków pobytu dziennego, okresowego i stałego.
- Prowadzenie różnorodnych form rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych.
- Prowadzenie domów pomocy społecznej.
- Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
- Działalność w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
§ 6.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Doradztwo, pomoc i pośrednictwo w nawiązywaniu kontaktów na polu nauki, gospodarki i kultury w kraju i za granicą.
- Inicjowanie, finansowanie, wspieranie i nadzorowanie projektów badawczych, mających na celu poszerzenie wiedzy naukowej dotyczącej krajów nie będących w Unii Europejskiej – we współpracy z podmiotami z tych państw oraz z podmiotami z państw Unii Europejskiej.
- Współpracę z samorządami i instytucjami, organizacjami studenckimi, młodzieżowymi i naukowymi w kraju i za granicą.
- Współpracę z uczelniami krajowymi i zagranicznymi w organizowaniu wymiany kulturalnej, naukowej oraz studenckiej.
- Współdziałanie oraz wymiana doświadczeń z organizacjami pozarządowymi, hospicjami, instytucjami naukowymi i innymi podmiotami oraz z instytucjami państwowymi i samorządowymi.
- Prowadzenie działalności gospodarczej w formie organizacyjnie wydzielonej w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Fundacji; dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony w całości na realizację celów statutowych.
- Organizowanie i finansowanie konferencji naukowych, stypendiów, szkoleń, kursów i staży indywidualnych.
- Organizacja konferencji, przedsięwzięć kulturalnych, wymian krajowych i międzynarodowych, targów, kampanii reklamowych.
- Organizowanie wyjazdów turystycznych i naukowych.
- Prowadzenie badań, ocen i analiz w zakresie spraw stanowiących przedmiot działania Fundacji.
- Organizowanie ogólnopolskich kampanii tematycznych oraz realizowanie projektów w sferach: informacyjnej, edukacyjnej, oświatowo-wychowawczej oraz kulturalnej.
- Prowadzenie działalności wydawniczej.
- Działania o charakterze pomocy społecznej, inicjatywy edukacyjne oraz wychowawcze realizowane na rzecz cudzoziemców, imigrantów, uchodźców, osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy na terytorium RP oraz osób przebywających na terytorium RP na podstawie wiz humanitarnych, a także Polaków i Polonii zamieszkujących za granicą.
- Pomoc studentom, absolwentom szkół średnich wyższych uczelni w znalezieniu zatrudnienia.
- Organizowanie rozmaitych form wypoczynku oraz wymiany dzieci i młodzieży.
- Utworzenie i prowadzenie stałej poradni świadczącej nieodpłatną pomoc prawną dla osób potrzebujących.
III. Organy Fundacji
§ 7.
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
- Powołanie organów i członków organów Fundacji na pierwszą kadencję dokonują
Fundatorzy.
§ 8.
- Rada Fundacji, zwana w dalszej treści Statutu „Radą”, składa się z Fundatorów. Fundatorzy mogą powołać do Rady w trybie, o którym mowa niżej, osoby fizyczne w liczbie nie większej niż 3 osoby.
- Fundator może kandydować w wyborach do Zarządu Fundacji. Wybór Fundatora w skład Zarządu Fundacji stanowi jednocześnie wygaśnięcie członkostwa w Radzie. Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu osobie będącej Fundatorem powoduje jego automatyczne członkostwo w Radzie Fundacji. Rezygnacja Fundatora z pełnienia funkcji członka Zarządu powoduje jego automatyczne członkostwo w Radzie Fundacji.
- Powołanie do Rady osób spoza grona Fundatorów następuje na pięcioletnią kadencję, a dokonuje się w głosowaniu jawnym jednomyślnie, po rekomendowaniu Radzie kandydata przez dwóch członków Rady.
- Członkami Rady nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkiem Rady nie może być osoba pozostająca z członkiem Zarządu w stosunków pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Z tytułu pełnienia funkcji członkowie Rady mogą otrzymywać miesięczne wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż wysokość jednego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz zwrot uzasadnionych kosztów.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego. Wyboru dokonuje się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- Odwołanie członka Rady następuje w drodze głosowania jawnego, większością 2/3 głosów przy obecności wszystkich członków Rady z wyłączeniem osoby, której głosowanie dotyczy. Odwołanie może być dokonane na wniosek zainteresowanego lub z inicjatywy co najmniej dwóch innych członków Rady, po przedłożeniu przez nich pisemnie umotywowanego wniosku. Wniosek taki przekazują inicjatorzy wszystkim pozostałym członkom Rady wskazując proponowany termin posiedzenia w ww. sprawie.
§ 9.
- Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych.
- Do zadań Rady należy:
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności przygotowanych przez Zarząd i uchwalenie założeń do bieżących zadań Fundacji, zatwierdzanie sprawozdania finansowego;
- powoływanie i odwoływanie zarządu;
- nadzór nad działalnością Zarządu;
- podział i przeznaczenie majątku na cele statutowe oraz wydzielanie funduszy;
- rozpatrywanie i podejmowanie decyzji w sprawach skierowanych do Rady przez Zarząd;
- zmiany Statutu Fundacji oraz zmiany celów Fundacji;
- nabywanie i zbywanie nieruchomości;
- wnioskowanie o uruchomienie nowych kierunków działalności gospodarczej;
- przyjmowanie zapisów, spadków, subwencji i darowizn;
- wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badania sprawozdań finansowych;
- odwoływanie członków Rady Fundacji.
§ 10.
- Rada pracuje na posiedzeniach, które odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz do roku. Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Rady lub na wniosek Zarządu. Posiedzenie Rady zwołuje Zarząd jeżeli posiedzenie nie zostanie zwołane w pierwszym półroczu.
- Jeżeli inne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 50% członków Rady, o ile wszyscy członkowie zostali prawidłowo powiadomieni na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia. Przez prawidłowe zawiadomienie rozumie się zawiadomienie przesłane pocztą elektroniczną na wskazany adres mailowy przez członka Rady.
- Głosowanie Rady jest zawsze jawne. Może zostać ono utajnione na umotywowany wniosek co najmniej dwóch członków pod warunkiem, że Rada jednomyślnie wyrazy aprobatę dla takiego wniosku. W przypadku równości głosów decyduje głos oddany przez Przewodniczącego.
§ 11.
- Zarząd Fundacji składa się z 1 do 5 osób, w tym z Prezesa w przypadku zarządu jednoosobowego, a w przypadku wieloosobowego Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa i Wiceprezesa oraz przy zarządzie trzyosobowym lub większym również Skarbnika. Członek Rady nie może być jednocześnie członkiem Zarządu.
- Kadencja Zarządu trwa 5 lat.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- W trakcie kadencji członek Zarządu może być w każdej chwili odwołany, w szczególności z powodu naruszenia przepisów Statutu, podjęcia działalności sprzecznej z działalnością Fundacji, zaniedbywania swoich obowiązków lub z innych ważnych względów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Rada w głosowaniu jawnych większością 2/3 głosów.
- Należności z tytułu wykonywanych prac w Zarządzie, tryb i formy działania Zarządu Fundacji określa uchwałą Rada.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje i przewodniczy im jego Prezes, a w razie jego nieobecności innych członek Zarządu. Posiedzenia odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. Zarząd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnych zwykłą większością głosów.
- Członków Zarządu na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję w czasie kadencji, powołuje swą decyzją Rada.
§ 12.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz, działając zgodnie z przepisami prawa, postanowieniami Statutu oraz uchwałami Rady Fundacji.
- Zarząd składa Radzie roczne sprawozdania z działalności Fundacji za rok ubiegły, każdego roku w terminie do końca marca.
§ 13
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji wobec osób trzecich składać może samodzielnie każdy członek Zarządu.
- W przypadku wieloosobowego Zarządu do zaciągania zobowiązań powyżej kwoty siedmiuset tysięcy złotych wymagana jest jednomyślna uchwała wszystkich członków Zarządu.
- W przypadku jednoosobowego Zarządu do zaciągania zobowiązań powyżej kwoty siedmiuset tysięcy złotych wymagana jest jednomyślna uchwała Rady Fundacji.
- Do zakresu obowiązków Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji nie zastrzeżonych, zgodnie z postanowieniami Statutu, do uprawnień Rady, a także:
- przestrzeganie i realizacja celów, zadań i programów Fundacji,
- rzetelne, staranne i efektywne dysponowanie środkami Fundacji,
- opracowywanie rocznych sprawozdań z działalności Fundacji,
- powoływanie, w miarę potrzeb, specjalistycznych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych,
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania pracowników oraz wielkości środków na ich wynagrodzenia i nagrody.
IV. Majątek i dochody Fundacji
§ 14
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski Fundacji w wysokości 1.000,00 zł oraz środki finansowe i rzeczowe nabyte przez Fundację.
- Na prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację Fundatorzy przeznaczają z kwoty, o której mowa w ust. 1, kwotę 1.000,00 zł.
§ 15
- Majątek Fundacji pochodzić będzie z:
- zbiórek i imprez publicznych,
- darowizn, spadków, zapisów, dotacji i innych świadczeń od osób fizycznych i prawnych,
- wpływów z udziałów w zyskach osób prawnych,
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
- odsetek bankowych,
- nawiązek orzekanych przez sądy,
- pozostałości funduszy z indywidualnych zbiórek, nie wykorzystanych w trakcie trwania umowy o udostępnieniu konta Fundacji,
- dochodów z działalności gospodarczej.
- Dochody pochodzące z zapisów, darowizn i dotacji mogą być używane na realizację
wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy lub dotujący nie wskazali konkretnego
przeznaczenia.
§ 16
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 17
Osoby fizyczne i osoby prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub subwencji, jednorazowej lub łącznej, w wysokości równej co najmniej 10.000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych), uzyskują, o ile wyrażą stosowne życzenie, tytuł Sponsora Fundacji. Tytuł ten ma charakter osobisty
§ 18
Cały dochód Fundacji pochodzący ze źródeł wskazanych w statucie przeznaczany jest na działalność statutową Fundacji.
§ 19
Fundacja nie może:
- Udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów, pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w stosunku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi”).
- Przekazywać majątku Fundacji na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
- Dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
V. Działalność gospodarcza Fundacji
§ 20 (uchylony)
VI. Postanowienia końcowe
§ 22
- Zmiana Statutu i celu Fundacji wymaga uchwały Rady Fundacji, przy czym zmiana celu Fundacji wymaga podjęcia uchwały jednomyślnie.
- Zarząd Fundacji jest upoważniony do sporządzania tekstu jednolitego Statutu Fundacji.
§ 23
- Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może się połączyć z inną Fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- Decyzję w przedmiocie połączenie Fundacji podejmuje Rada w drodze jednomyślnej uchwały podjętej po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego Ministra.
§ 24
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i majątku.
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada w drodze jednomyślnej uchwały.
- Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator wyznaczony przez Radę.
- Szczegółowe przeznaczenie składników majątku pozostałego po likwidacji Fundacji określa Rada w uchwale o jakiej mowa w ust. 2. Składniki te będą przekazane fundacjom o zbliżonym celu działania istniejących w Polsce.”