Pomóż represjonowanym rodzinom z Białorusi
rozpocząć bezpieczne życie w Polsce

Statut
Fundacji OKNO NA WCHÓD

I. Postanowienia ogólne
§ 1.
  1. Fundacja OKNO NA WSCHÓD, zwana w dalszej treści Statutu „Fundacją”, została ustanowiona w dniu 27 lutego 2008 r. aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem Januszem Dąbrowskim w Kancelarii Notarialnej w Białymstoku przy ul. Legionowej nr 14/16, Repetytorium A numer 2594/2008. Założyciele zwani są w dalszej treści Statutu „Fundatorami”.
  2. Fundacja stanowi organizację pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego i działa na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz.U. z 1991 r. nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 ze zm.).
§ 2.
  1. Siedzibą Fundacji jest miasto Białystok.
  2. Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą.
  3. Fundacja ma prawo powoływania podległych sobie jednostek.
  4. Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub zbliżonym charakterze działania.
  5. Fundacja może uczestniczyć w spółkach i innych formach prawnych.
  6. Ministrem właściwym dla sprawowania nadzoru nad Fundacją jest Minister Spraw
    Zagranicznych
§ 3.

Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.

§ 4.
  1. Fundacja używa pieczęci z napisem: Fundacja OKNO NA WSCHÓD oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.
  2. Fundacja może ustanowić odznaki honorowe i przyznawać je, wraz z innymi wyróżnieniami i nagrodami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
  3. Fundacja może używać nazwy skróconej w języku polskich: Fundacja „ONW”, nazwy >w języku angielskim: WINDOW TO THE EAST i w języku rosyjskim: ОКНО НА ВОСТОК.
II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 5.

Celem Fundacji jest:

  1. Wspieranie kontaktów gospodarczych między Rzeczpospolita Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej.
  2. Wspieranie kontaktów kulturalnych między Rzeczpospolita Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej.
  3. Wspieranie kontaktów naukowych i naukowo-dydaktycznych między Rzeczpospolitą Polską i krajami Unii Europejskiej a krajami nie będącymi w Unii Europejskiej w zakresie ekonomii, socjologii, prawa i administracji, politologii oraz innych dziedzin wiedzy naukowej.
  4. Upowszechnianie wiedzy na temat Unii Europejskiej w Polsce oraz na świecie.
  5. Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.
  6. Kreowanie i upowszechnianie w kraju i za granicą wizerunku województwa podlaskiego oraz tzw. obszaru pogranicza, jako obszaru atrakcyjnego turystycznie, kulturalnie, gospodarczo.
  7. Działalność na rzecz Polonii i Polaków poza granicami Polski, poprzez opiekę i wsparcie w sprawach edukacji, dziedzictwa, kultury, zdrowia, rynku pracy, aktywizacji obywatelskiej oraz ochrony praw.
  8. Działalność charytatywna na rzecz osób potrzebujących w Polsce i poza jej granicami.
  9. Ochrona praw kobiet, mniejszości narodowych oraz etnicznych i niepełnosprawnych, podejmowanie działań na rzecz wyrównywania ich szans, w tym w państwach byłego ZSRR.
  10. Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, w tym w państwach byłego ZSRR.
  11. Pomoc uchodźcom, osobom z ochroną uzupełniającą lub pobytem tolerowanym, imigrantom i repatriantom oraz osobom ubiegającym się o status uchodźcy lub inną formę legalizacji pobytu w Polsce.
  12. Działanie na rzecz godnego traktowania cudzoziemców oraz ochrony ich praw.
  13. Działanie na rzecz pomocy cudzoziemcom w aktywnym włączeniu się w życie społeczne w Polsce.
  14. Upowszechnianie i ochrona wolności, praw człowieka oraz swobody obywatelskiej, a także działania wspomagające rozwój demokracji.
  15. Wspieranie procesów transformacji ustrojowej, rozwoju demokracji i demokratyzacji instytucji państwowych i samorządowych za granicą.
  16. Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
  17. Pobudzenie aktywności społecznej, kulturalnej i naukowej społeczności akademickiej i młodzieży.
  18. Integracja środowiska akademickiego, młodzieżowego i naukowego.
  19. Wspieranie i promocja rozwoju zasobów ludzkich.
  20. Podejmowanie działań na rzecz ograniczania bezrobocia, w tym udział w edukacji i realizacji programu zmniejszania bezrobocia, promocja aktywizacji zawodowej osób bez pracy lub zagrożonych jej utratą.
  21. Działania na rzecz ochrony środowiska, ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
  22. Ochrona i promocja zdrowia.
  23. Popularyzacja sportu.
  24. Tworzenie warunków umożliwiających szeroki dostęp do infrastruktury sportowej oraz zajęć podnoszących sprawność fizyczną w społeczeństwie.
  25. Rozwijanie i organizacja powszechnej kultury fizycznej, sportu, rehabilitacji, turystyki i czynnego wypoczynku w społeczeństwie.
  26. Wdrażanie i promocja rozwiązań służących rozwojowi społeczeństwa informacyjnego m.in. systemów informacji i usług opartych na technologii on-line.
  27. Upowszechnianie informacji i promocja funduszy europejskich oraz koordynacja i monitoring procesu ich wdrażania.
  28. Świadczenie bezpłatnej pomocy prawnej osobom ubogim i potrzebującym, w tym cudzoziemcom.
  29. Świadczenie usług opiekuńczych, wychowawczych i specjalistycznych.
  30. Prowadzenie ośrodków wsparcia, ośrodków opiekuńczych, środowiskowych domów samopomocy oraz ośrodków pobytu dziennego, okresowego i stałego.
  31. Prowadzenie różnorodnych form rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych.
  32. Prowadzenie domów pomocy społecznej.
  33. Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
  34. Działalność w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
§ 6.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. Doradztwo, pomoc i pośrednictwo w nawiązywaniu kontaktów na polu nauki, gospodarki i kultury w kraju i za granicą.
  2. Inicjowanie, finansowanie, wspieranie i nadzorowanie projektów badawczych, mających na celu poszerzenie wiedzy naukowej dotyczącej krajów nie będących w Unii Europejskiej – we współpracy z podmiotami z tych państw oraz z podmiotami z państw Unii Europejskiej.
  3. Współpracę z samorządami i instytucjami, organizacjami studenckimi, młodzieżowymi i naukowymi w kraju i za granicą.
  4. Współpracę z uczelniami krajowymi i zagranicznymi w organizowaniu wymiany kulturalnej, naukowej oraz studenckiej.
  5. Współdziałanie oraz wymiana doświadczeń z organizacjami pozarządowymi, hospicjami, instytucjami naukowymi i innymi podmiotami oraz z instytucjami państwowymi i samorządowymi.
  6. Prowadzenie działalności gospodarczej w formie organizacyjnie wydzielonej w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Fundacji; dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony w całości na realizację celów statutowych.
  7. Organizowanie i finansowanie konferencji naukowych, stypendiów, szkoleń, kursów i staży indywidualnych.
  8. Organizacja konferencji, przedsięwzięć kulturalnych, wymian krajowych i międzynarodowych, targów, kampanii reklamowych.
  9. Organizowanie wyjazdów turystycznych i naukowych.
  10. Prowadzenie badań, ocen i analiz w zakresie spraw stanowiących przedmiot działania Fundacji.
  11. Organizowanie ogólnopolskich kampanii tematycznych oraz realizowanie projektów w sferach: informacyjnej, edukacyjnej, oświatowo-wychowawczej oraz kulturalnej.
  12. Prowadzenie działalności wydawniczej.
  13. Działania o charakterze pomocy społecznej, inicjatywy edukacyjne oraz wychowawcze realizowane na rzecz cudzoziemców, imigrantów, uchodźców, osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy na terytorium RP oraz osób przebywających na terytorium RP na podstawie wiz humanitarnych, a także Polaków i Polonii zamieszkujących za granicą.
  14. Pomoc studentom, absolwentom szkół średnich wyższych uczelni w znalezieniu zatrudnienia.
  15. Organizowanie rozmaitych form wypoczynku oraz wymiany dzieci i młodzieży.
  16. Utworzenie i prowadzenie stałej poradni świadczącej nieodpłatną pomoc prawną dla osób potrzebujących.
III. Organy Fundacji
§ 7.
  1. Organami Fundacji są:
    1. Rada Fundacji,
    2. Zarząd Fundacji.
  2. Powołanie organów i członków organów Fundacji na pierwszą kadencję dokonują
    Fundatorzy.
§ 8.
  1. Rada Fundacji, zwana w dalszej treści Statutu „Radą”, składa się z Fundatorów. Fundatorzy mogą powołać do Rady w trybie, o którym mowa niżej, osoby fizyczne w liczbie nie większej niż 3 osoby.
  2. Fundator może kandydować w wyborach do Zarządu Fundacji. Wybór Fundatora w skład Zarządu Fundacji stanowi jednocześnie wygaśnięcie członkostwa w Radzie. Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu osobie będącej Fundatorem powoduje jego automatyczne członkostwo w Radzie Fundacji. Rezygnacja Fundatora z pełnienia funkcji członka Zarządu powoduje jego automatyczne członkostwo w Radzie Fundacji.
  3. Powołanie do Rady osób spoza grona Fundatorów następuje na pięcioletnią kadencję, a dokonuje się w głosowaniu jawnym jednomyślnie, po rekomendowaniu Radzie kandydata przez dwóch członków Rady.
  4. Członkami Rady nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
  5. Członkiem Rady nie może być osoba pozostająca z członkiem Zarządu w stosunków pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
  6. Z tytułu pełnienia funkcji członkowie Rady mogą otrzymywać miesięczne wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż wysokość jednego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz zwrot uzasadnionych kosztów.
  7. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego. Wyboru dokonuje się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
  8. Odwołanie członka Rady następuje w drodze głosowania jawnego, większością 2/3 głosów przy obecności wszystkich członków Rady z wyłączeniem osoby, której głosowanie dotyczy. Odwołanie może być dokonane na wniosek zainteresowanego lub z inicjatywy co najmniej dwóch innych członków Rady, po przedłożeniu przez nich pisemnie umotywowanego wniosku. Wniosek taki przekazują inicjatorzy wszystkim pozostałym członkom Rady wskazując proponowany termin posiedzenia w ww. sprawie.
§ 9.
  1. Rada jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych.
  2. Do zadań Rady należy:
    1. zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności przygotowanych przez Zarząd i uchwalenie założeń do bieżących zadań Fundacji, zatwierdzanie sprawozdania finansowego;
    2. powoływanie i odwoływanie zarządu;
    3. nadzór nad działalnością Zarządu;
    4. podział i przeznaczenie majątku na cele statutowe oraz wydzielanie funduszy;
    5. rozpatrywanie i podejmowanie decyzji w sprawach skierowanych do Rady przez Zarząd;
    6. zmiany Statutu Fundacji oraz zmiany celów Fundacji;
    7. nabywanie i zbywanie nieruchomości;
    8. wnioskowanie o uruchomienie nowych kierunków działalności gospodarczej;
    9. przyjmowanie zapisów, spadków, subwencji i darowizn;
    10. wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badania sprawozdań finansowych;
    11. odwoływanie członków Rady Fundacji.
§ 10.
  1. Rada pracuje na posiedzeniach, które odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz do roku. Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Rady lub na wniosek Zarządu. Posiedzenie Rady zwołuje Zarząd jeżeli posiedzenie nie zostanie zwołane w pierwszym półroczu.
  2. Jeżeli inne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 50% członków Rady, o ile wszyscy członkowie zostali prawidłowo powiadomieni na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia. Przez prawidłowe zawiadomienie rozumie się zawiadomienie przesłane pocztą elektroniczną na wskazany adres mailowy przez członka Rady.
  3. Głosowanie Rady jest zawsze jawne. Może zostać ono utajnione na umotywowany wniosek co najmniej dwóch członków pod warunkiem, że Rada jednomyślnie wyrazy aprobatę dla takiego wniosku. W przypadku równości głosów decyduje głos oddany przez Przewodniczącego.
§ 11.
  1. Zarząd Fundacji składa się z 1 do 5 osób, w tym z Prezesa w przypadku zarządu jednoosobowego, a w przypadku wieloosobowego Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa i Wiceprezesa oraz przy zarządzie trzyosobowym lub większym również Skarbnika. Członek Rady nie może być jednocześnie członkiem Zarządu.
  2. Kadencja Zarządu trwa 5 lat.
  3. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  4. W trakcie kadencji członek Zarządu może być w każdej chwili odwołany, w szczególności z powodu naruszenia przepisów Statutu, podjęcia działalności sprzecznej z działalnością Fundacji, zaniedbywania swoich obowiązków lub z innych ważnych względów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Rada w głosowaniu jawnych większością 2/3 głosów.
  5. Należności z tytułu wykonywanych prac w Zarządzie, tryb i formy działania Zarządu Fundacji określa uchwałą Rada.
  6. Posiedzenia Zarządu zwołuje i przewodniczy im jego Prezes, a w razie jego nieobecności innych członek Zarządu. Posiedzenia odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. Zarząd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnych zwykłą większością głosów.
  7. Członków Zarządu na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję w czasie kadencji, powołuje swą decyzją Rada.
§ 12.
  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz, działając zgodnie z przepisami prawa, postanowieniami Statutu oraz uchwałami Rady Fundacji.
  2. Zarząd składa Radzie roczne sprawozdania z działalności Fundacji za rok ubiegły, każdego roku w terminie do końca marca.
§ 13
  1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji wobec osób trzecich składać może samodzielnie każdy członek Zarządu.
  2. W przypadku wieloosobowego Zarządu do zaciągania zobowiązań powyżej kwoty siedmiuset tysięcy złotych wymagana jest jednomyślna uchwała wszystkich członków Zarządu.
  3. W przypadku jednoosobowego Zarządu do zaciągania zobowiązań powyżej kwoty siedmiuset tysięcy złotych wymagana jest jednomyślna uchwała Rady Fundacji.
  4. Do zakresu obowiązków Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji nie zastrzeżonych, zgodnie z postanowieniami Statutu, do uprawnień Rady, a także:
    1. przestrzeganie i realizacja celów, zadań i programów Fundacji,
    2. rzetelne, staranne i efektywne dysponowanie środkami Fundacji,
    3. opracowywanie rocznych sprawozdań z działalności Fundacji,
    4. powoływanie, w miarę potrzeb, specjalistycznych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych,
    5. ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania pracowników oraz wielkości środków na ich wynagrodzenia i nagrody.
IV. Majątek i dochody Fundacji
§ 14
  1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski Fundacji w wysokości 1.000,00 zł oraz środki finansowe i rzeczowe nabyte przez Fundację.
  2. Na prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację Fundatorzy przeznaczają z kwoty, o której mowa w ust. 1, kwotę 1.000,00 zł.
§ 15
  1. Majątek Fundacji pochodzić będzie z:
    1. zbiórek i imprez publicznych,
    2. darowizn, spadków, zapisów, dotacji i innych świadczeń od osób fizycznych i prawnych,
    3. wpływów z udziałów w zyskach osób prawnych,
    4. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
    5. odsetek bankowych,
    6. nawiązek orzekanych przez sądy,
    7. pozostałości funduszy z indywidualnych zbiórek, nie wykorzystanych w trakcie trwania umowy o udostępnieniu konta Fundacji,
    8. dochodów z działalności gospodarczej.
  2. Dochody pochodzące z zapisów, darowizn i dotacji mogą być używane na realizację
    wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy lub dotujący nie wskazali konkretnego
    przeznaczenia.
§ 16

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

§ 17

Osoby fizyczne i osoby prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub subwencji, jednorazowej lub łącznej, w wysokości równej co najmniej 10.000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych), uzyskują, o ile wyrażą stosowne życzenie, tytuł Sponsora Fundacji. Tytuł ten ma charakter osobisty

§ 18

Cały dochód Fundacji pochodzący ze źródeł wskazanych w statucie przeznaczany jest na działalność statutową Fundacji.

§ 19

Fundacja nie może:

  1. Udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów, pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w stosunku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi”).
  2. Przekazywać majątku Fundacji na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
  3. Wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
  4. Dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
V. Działalność gospodarcza Fundacji
§ 20 (uchylony)
VI. Postanowienia końcowe
§ 22
  1. Zmiana Statutu i celu Fundacji wymaga uchwały Rady Fundacji, przy czym zmiana celu Fundacji wymaga podjęcia uchwały jednomyślnie.
  2. Zarząd Fundacji jest upoważniony do sporządzania tekstu jednolitego Statutu Fundacji.
§ 23
  1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może się połączyć z inną Fundacją.
  2. Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
  3. Decyzję w przedmiocie połączenie Fundacji podejmuje Rada w drodze jednomyślnej uchwały podjętej po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego Ministra.
§ 24
  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada w drodze jednomyślnej uchwały.
  3. Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator wyznaczony przez Radę.
  4. Szczegółowe przeznaczenie składników majątku pozostałego po likwidacji Fundacji określa Rada w uchwale o jakiej mowa w ust. 2. Składniki te będą przekazane fundacjom o zbliżonym celu działania istniejących w Polsce.”
§ 25 (uchylony)